I skolans läroplan (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr22) står att de sinnliga och estetiska aspekterna ska uppmärksammas i skolarbetet.
Det kan handla om att eleverna själva får uttrycka sig genom drama, rytmik, dans, musik, bild, text och form – eller uppleva professionell konst och teater. Den professionella scenkonsten kan ge inspiration till eget prövande och utforskande av estetiska uttryck. Teater kan vara ett redskap i elevernas identitetsutveckling och förståelse av sig själva och omvärlden genom att ge upphov till samtal, diskussion och reflektion.
I kursplanen för svenska betonas vikten av att ge eleverna möjlighet att lära av scenkonst: ”I mötet med olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt språk, den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden.” (Lgr22).
Genom undervisningen i svenska ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmågan till analys och kommunikation. Teatern öppnar nya världar och förmedlar erfarenheter och upplevelser. Att tillägna sig texter gestaltade med teaterns språk ger rum för erfarenheter, känslor, tankar, reflektioner och samtal. Barnrättskonventionens genomslag gör att vi idag talar mycket om delaktighet. Men delaktighet kan också finnas på ett inre plan. Mötet med konsten kan innebära en inre delaktighet, genom vår fantasi, våra känslor och tankar.
Om den professionella teaterns uppgift i förskolan
Förskolan ska vara en levande kulturell miljö. I leken och det lustfyllda lärandet – liksom genom teater – stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken – och genom mötet med teater – uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter. Teater kan ge en utgångspunkt för barnen att iaktta, samtala och reflektera i enlighet med förskolans läroplan, liksom att lära sig utifrån intellektuella, etiska, sinnliga och estetiska aspekter.
Om den professionella teaterns uppgift i skolan
Teater kan ge fördjupning till lärandet i skolan genom möjligheterna att möta fantasi, tankar, känslor och sammanhang som vidgar referensramar och erfarenheter.
Teater kan ge inspiration till samtal där kunskap och olika värderingar och åsikter kan uttryckas och brytas mot varandra. Teater kan ge verktyg för att skapa sammanhang utan krav på absoluta svar eller enkla lösningar. Skolan ska enligt läroplanen ansvara för att varje elev kan använda kunskaper från de humanistiska och estetiska kunskapsområdena och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt ha utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud.
Alla barn har inte samma förutsättningar och vana av att se professionell scenkonst. Att erbjuda teater för en ung publik betyder att alla ges samma demokratiska möjlighet att själv bilda sig en uppfattning om vad teater är eller kan vara.
En teaterföreställning kan uppfattas som bra eller dålig. Det kan vara lika intressant att diskutera det man tycker är undermåligt som att samtala om det man tycker om. Ofta finns det olika åsikter om en föreställning.
Innehållet är hämtat ur den uppdaterade lärarhandledningen Att öppna nya världar (2024).
Här kan du beställa tryckta exemplar av Att öppna nya världar.