Facebook pixel Facebook pixel
Skip to main content
Illustration: Pia Simensen

Ont blod

Precis när en lovande rockgrupp är på väg att slå igenom gör sig en röst påmind från det förflutna. Och den kräver blod. Plötsligt hotas inte bara gruppens framtidsdrömmar utan även deras liv. Musikalen regisseras av Martin Rosengardten, musiken skapas av Jens Andersson och Mikael Jepson (alla tre tidigare medlemmar i The Ark). Scenografi och kostym skapas av Marika Åkerblom och manuset är skrivet av Rasmus Lindberg.

OBS! Spelas från årskurs 8!

De här föreställningarna är offentliga. Köp din biljett nu!
Gävle 10/4 kl. 18.00 | Köp biljett
Östersund 12/4 kl. 19.00 | Köp biljett
Skellefteå 17/4 kl. 19.00 | Köp biljett

Om föreställningen
Musikalen Ont blod utspelar sig i form av en rockkonsert. Upprinnelsen till musikalens drama är en mörk och stormig natt när bandets frontfigur Alexis flyr sitt kaosartade liv, krockar med en gammal gravsten och råkar väcka en varelse som väntat länge på sin comeback. Varelsen belönar i gengäld Alexis med magiska musikaliska talanger och hon blir ett geni på att skriva hitlåtar. När vi kommer in i handlingen är alltså hennes band på väg att slå igenom stort. Men det Alexis inte vet är att nu är varelsen tillbaka - och den hungrar efter blod...

– Genom att blanda teater och konsert och sedan spetsa det med skräckromantik och hårdrock hoppas jag öppna upp för de skamliga frågorna kring människans begär och varför vi till och med kan offra de som betyder allra mest för oss för lite succé och framgång, säger regissör Martin Rosengardten.

Martin Rosengardten har regisserat för bl.a. Stockholms stadsteater, Galeasen och Riksteatern och hyllades hösten 2017 för Det svarta vattnet på Malmö Stadsteater. Han har dessutom spelat trummor i The Ark. Musiken i föreställningen är komponerad av de tidigare The Ark-medlemmarna Mikael Jepson och Jens Andersson. För scenografi och kostym ansvarar Marika Åkerblom. Hon arbetar med teater, film och tv och jobbar dessutom med musikvideos åt artister som Robyn och Røyksopp, The XX och Linda Pira. Manuset är skrivet av Rasmus Lindberg, en av landets mest spelade dramatiker.

På scen möter vi fem skådespelare och musiker; Frida Bergh, Sonia Haga, Paula Sundberg, Nils Närman-Svensson och Alfred Tobiasson. Rollen som V (varelsen) görs av Frida Bergh som bland annat synts i Tolvskillingsoperan på Stockholms stadsteater och som Kristina i Kristina från Duvemåla på Cirkus. Hon har även spelat Rödluvan i Into the woods på Norrlandsoperan.

Möt karaktärerna i Ont blod (Från vänster uppifrån)
V (Frida Bergh), sång
Alexia (Paula Sundberg), gitarr/sång
Håkan (Nils Närman Svensson), gitarr/sång
Tompa (Alfred Tobiasson), trummor/sång
Anki (Sonia Haga), bas/sång




Bakom kulisserna


Intervjuer







I media

Blodig hårdrocksmusikal av The Ark-medlemmar
Intervju med Martin Rosengardten
Sydsvenskan (TT) 2018-03-02

Vampyrmusikal på väg ut i skolorna
Intervju med Martin Rosengardten och Sonia Haga
Sveriges Radio P4 2018-03-01

The Ark-medlemmar gör heavy metal-vampyr-musikal i vår
Rasmus Lindberg i samband med presentation av Riksteaterns vårrepertoar
Sveriges Radio P4 (TT) 2017-12-04


Är du lärare till skolelever från 13 år?
Läs om hur du som lärare på ett enkelt sätt kan förbereda barn och unga i olika åldrar inför teaterupplevelsen. Här kan du också få tips på hur du efter föreställningen kan samtala med barnen och klassen om upplevelsen.
Att gå på teater med skolpublik från 13 år
Lärarens roll före och efter teaterupplevelsen

Frida Bergh
Sonia Haga
Paula Sundberg
Nils Närman-Svensson
Alfred Tobiasson

Manus: Rasmus Lindberg
Musik: Jens Andersson och Mikael Jepson
Regi: Martin Rosengardten
Scenografi och kostym: Marika Åkerblom
Maskdesign: Linda Sandberg
Ljusdesign: Jörgen Haimanas Ljudteknik: Janne Grundström Backlineteknik/gitarrist: Karl Bylund Maskassistent: Emelie Henriksson Dramaturg: Gustav Tegby

Producent

Riksteatern

Bilder

Foto: Markus Gårder

Recensioner

Arbetarbladet

2018-04-11

"Det var som en skräckfilm jag inte hade vågat kolla på utan sällskap. Vilken upplevelse. Jag kände mig hemma på en gång."

Till recensionen

Blekinge Läns Tidning

2018-03-06

"Blodig musikal fångar ung publik"