Våren 2024 instiftade Riksteatern och Centrum för barnkulturforskning ett nytt dramatikerresidens med målet att utbyta erfarenhet och kunskap mellan dramatiker, forskare och studenter. Den första dramatikern att genomföra residenset är Talajeh Nasiri.
Foto: Robin Akech
Hur kom det sig att du sökte residenset?
Det kändes som om utlysningen var skräddarsydd för mig. På senare tid har jag blivit alltmer intresserad av att göra research genom att läsa avhandlingar och studera forskare och deras arbete kring olika frågor. Residenset gav mig möjligheten att arbeta mer strukturerat och fokuserat med denna typ av undersökande arbete.
På vilket sätt märkte du av att residensets avsändare var både en scenkonstinstitution och ett universitet?
Vanligtvis kan det vara tidskrävande att leta rätt på forskning och forskare på egen hand. Nu fick jag både tillgång till resurser på universitetet, där jag mestadels satt, och möjlighet att samtala med en dramaturg, konstnärlig ledare och koordinator från Riksteatern Barn & Unga för att diskutera idéer. Detta gav mig möjlighet att studera både texten och dess möte med publiken, två nivåer som fascinerar mig.
Vad har residensperioden betytt för dig som dramatiker?
Residenset har betytt mycket för min utveckling som dramatiker. Att kunna djupdyka i mina frågor med tillgång till nya perspektiv har varit givande och utvecklande. Jag befann mig i ett läge där jag verkligen längtade efter att få diskutera vissa frågor och att utvecklas i mitt skrivande, och residenset har mött det behovet på ett fantastiskt sätt. Residenset gav mig mer inflöde av inspiration under en period, än jag hade kunnat få på egen hand. Jag fick ut mer av residenset än vad jag hade räknat med.
Hur disponerade du tiden?
Jag var ofta på universitetet, där jag hade mitt kontor. Jag fick många lästips och tillgång till en mängd material att gå igenom. Här behövde jag inte lägga energi på att söka upp andra – jag hade ständigt tillgång till personer på teatern och på universitetet som delade samma frågor och nyfikenhet. Jag fick också under strukturerade former möta personer och höra om deras arbete.
Vad har residenset konkret lett fram till?
I residenset ingick en arvoderad grovmanusbeställning från Riksteatern.
Kan du säga något om vad den pjäs som du arbetat på handlar om?Jag hade gjort egna intervjuer sedan tidigare och visste att jag skulle skriva en coming of age-saga om två 15-åringar som ska söka till gymnasiet och de val och kval som de ställs inför.
Jag har utforskat hur våra drömmar, vår syn på liv och död och vår syn på våra egna möjligheter inför framtid påverkas av att leva på en specifik plats, och då specifikt strukturellt underprioriterade områden. Vad gör det när huvudrollen i alla berättelser intas av kriminella gäng och vad gör det med unga som inte identifierar sig med den stereotypa bild som media och kultur ständigt reproducerar? Detta har jag undersökt och det visade sig att flera forskare överraskande nog arbetade med dessa frågeställningar vilket har lett till många värdefulla samtal.