Ett känsligt självporträtt med råa känslor, begär och krump.
I am a warrior. I take risks.
Nach bjuder in oss att utforska ljuset och skuggorna som flödar genom oss alla, att spränga igenom de barriärer som begränsar oss. Hon presenterar sin personliga version av Krump, en kodad och hierarkisk dans skapad i Los Angeles efter upploppen på 2000-talet. Den är befriad från det förflutna, men förblir trogen sina rötter. För precis som alla Krumpers är Nach både sig själv och sin egen avatar. I danssolot Cellule undslipper hon sitt fängelse, och frammanar inte bara David Lynchs filmer utan även verk av fotografer som Francesca Woodman, Nan Goldin och Antoine d’Agata.
Sverigepremiär.
I samarbete med Riksteatern och STHLM DANS. Med stöd av Institut Français de Suède och Konstnärsnämnden.
Missa inte Nachs workshop dagen före.
-------------------
Anne-Marie Vann (alias Nach) stötte på Krump av en slump vid 22 års ålder på Opéra de Lyon, efter att ha sett några av de första bilderna av den i dokumentärfilmen Rize av David Lachapelle. Gatan var hennes första skola: här fann hon en gemenskap som gav henne hennes kunskap och grunden för denna urbana gospeldans. Hennes möte med koreografen Heddy Maalem 2012 var avgörande för att forma hennes önskan att utveckla Krump med inflytande från andra praktiker. Lika betydelsefullt var hennes möte med dansaren Bintou Dembélé och traditionell dans som kathakali (hon utbildade sig i detta på ARTA), butoh och flamenco. Hon skapade sin första solo Cellule 2017, följt av Beloved Shadows 2019.
Konstnärligt team
Koreografi, framförande, text och bilder: Nach Set design, ljus och video: Emmanuel Tussore Teknik och ljuddesign: Vincent Hoppe Set construction: Boris Munger and Jean-Alain Van Samproduktion: Espace 1789, Scène conventionnée danse – Saint Oue, Maison Daniel Féry – Nanterre, CDCN Atelier de ParIs / Carolyn Carlson – Vincennes, Théâtre de Fresnes Med stöd från: La Maison des Métallos – Paris, La Scène nationale de Saint-Nazaire, le CND – Pantin, Le CCN de Roubaix, le CCN de La Rochelle Tack till: Heddy Maalem and Marcel Bozonnet Produktion: NACH VAN VAN DANCE COMPANY Administration: Missions Culture, Marie-Anne Rosset et Sophie Cottet Foto: Dainius Putinas