Marjattas sång är en folkmusikalisk musikföreställning om förlossningar nu och då i Sápmi och Norrbottens finnbygder. Den unga kvinnan Marjatta blir gravid genom att äta ett lingon. Hon förskjuts av sina föräldrar och föder sitt barn i en förtrollad bastu.
Berättelsen om Marjatta publicerades på 1800-talet i det finska nationaleposet Kalevala men har äldre rötter än så och bär element både från förkristlig tid likväl som kristendomens mariagestalt. Förutom Marjatta får vi möta ytterligare tre kvinnor från Sápmi och Tornedalen. Den tysta kunskapen om förlossningar och barnafödande har kvinnor traderat vidare från generation till generation långt innan förlossningsvården kom till. Med hjälp av röst, kantele och loppedal skapas en suggestiv och mystisk ljudbild. Talad monolog varvas med sånger och improvisationer som på olika sätt skildrar kvinnans utsatthet och smärta men framförallt den oerhörda kraft som frigörs i och med varje barn som kommer till världe
Inspiration till föreställningen har bland annat hämtats från Lilian Ryds bok: Kvinnor i väglöst land samt Tyra Helena Lindström: Matilda 24 gånger med barn.
Sångerskan och folkmusikern Mirja Palo från Norrbotten är en av Sveriges främsta musiker som behärskar det trollbindande stränginstrumentet kantele. Hon framför sin musik på Nordsamiska, finska och svenska och har tidigare rönt stora framgångar bland annat med soloföreställningen ”Norrbottnisk själ” I fjol släppte hon sin debut-EP Bávllosa Divttat som består av Paulus Utsis tonsatta dikter.
Produktionen finansieras av Kulturrådet, Region Norrbotten och Kultur & Fritid Jokkmokks kommun
Konstnärligt team
Regi: Anna Åsdell Ljud & ljus: Joar Sandling. Ljuddesign: Mirja Palo/Markus Larsson Inspelade röster i föreställningen: Anna Åsdell, Nikolai Äystö Lindholm