Skip to main content

26 sep | Lycksele

BLY. Piteå kammaropera

Opera

BLY gestaltar en opera om den okontrollerade passionen.

Det hela skulle kunna utspela sig på en plats nära oss. Snön faller tung när familjen är på väg att möta sina grannar på en välkomstfest i det nya bostadsområdet. Det ska åkas rullskridskor. Barnen krånglar och gnäller. Mamman tvekar. Pappan står ensam med sin tillkämpade entusiasm. Familjen ramlar ut ur den trånga bilen, väl inne i skridskohallen kommer deras framtid för alltid att förändras. Någonstans i bakgrunden väcks Kärlekens väsen till liv – en uråldrig gestalt som legat i dvala under alla år av rutinstyrd vardag. Livet blir plötsligt färgstarkt och lustfyllt. Men kärleken är oförutsägbar, både när den kommer och när den går. Finalen formas till en bön om förståelse och förlåtelse. Ett allvarligt ämne, fyllt av igenkänning. Ett jäktigt livspussel, fredagsmys med tacos och korvgrillning och drömmar om gemenskap, livsglädje och kärlek i en avförtrollad verklighet. Allt uttryckt på ett språk där nutiden och vardagen rör sig tätt intill poesin.

Berättelsen har librettisten Ann-Sofie Bárány burit på länge. När hon för ett par år sedan fick frågan om att skriva librettot till ett nytt verk för Piteå Kammaropera i samarbete med tonsättaren Karólína Eiríksdóttir bestämde hon sig för att plocka upp den.

- Det här är en kärlekshistoria och ett försök att skildra något av kärlekens innersta väsen. Jag har skrivit mycket dramatik för teater, men det som gör operakonsten unik är att det här finns en helt annan möjlighet att skriva om smärta. Alltså inre smärta, hjärtats och kroppens inre psykiska lidande. Operakonsten med alla sina uttryck lämpar sig väl för berättelser om mänskligt lidande, säger Ann-Sofie Bárány.

Den här gången har hon arbetat nära tonsättaren Karólína Eiríksdóttir, något som varit en viktig källa till inspirationen. De båda har samarbetat tidigare i operan MagnusMaria, där Karólína Eiríksdóttir skrev musiken och Ann-Sofie Bárány utgjorde en viktig sparringpartner till regissören Suzanne Osten kring bearbetning och dramaturgi.

- Min utgångspunkt är alltid att försöka vara så sann mot texten som möjligt. Och inte minst mot karaktärerna. Som tonsättare försöker jag föreställa mig vad som händer inom dem och låta musiken tala för dem. I början av operan speglar musiken deras vardagliga liv, men plötsligt börjar saker och ting hända, sinnesstämningarna förändras. Att sätta toner till Ann-Sofies starka text har varit en spännande utmaning, säger Karólína Eiríksdóttir, som här skrivit sin femte opera i ordningen.

Det var Ann-Sofie Bárány och Karólína Eiríksdóttir som önskade sig regissören Mellika Melouani Melani, ett riktigt fullblodsproffs när det kommer till operaregi. Hon i sin tur tog med sig scenografen och ljusdesignern Bengt Gomér och kostymdesignern Helle Carlsson in i arbetet.

- Det här är ett jättespännande möte, säger Mellika Melouani Melani och presenterar det kreativa teamet runt uppsättningen. Inte minst ”superdirigenten” Anna-Maria Helsing, en gammal bekant från åren på Folkoperan, där Mellika var konstnärlig ledare i nio år. Dessutom ”det intelligenta valet av tonsättaren”, med sitt spännande och utmanande tonspråk och förstås Norrbotten NEO, som befinner sig på en exceptionellt fin nivå.

- Det här är en opera som handlar om kärlek, passion och ostoppeligt rus. Ann-Sofie har försett oss med enorma svängrum där musiken kan ta vid och dessutom med teman som är både vardagliga och mytologiska. Kanske är det hennes bakgrund som psykoanalytiker som gör att hon också ger oss mångbottnade karaktärer, något vi inte är särskilt bortskämda med. Att Karólína och Ann-Sofie dessutom är två damer med väldigt mycket humor blir också tydligt. Det här är visserligen en tragedi, men det är ofta också både roligt och absurt, säger Mellika Melouani Melani.

 

Tanken om en familj med andnöd som sprängs inifrån i ett alldeles för litet rum har bildat utgångspunkten för Bengt Gomérs arbete med scenbilden där Helle Carlsson adderat realistiska kostymer i murriga gillestugefärger. Lägg dessutom till maskören Mattias Bergs masker som skapar förhöjning, men också realistiska barnproportioner på de vuxna som spelar barn.

- I den här berättelsen är kärleken livet och livet det som skapar tragedin. Vad karaktärerna än väljer kommer det att bli en tragedi. Går vi iland med detta på det sätt vi vill göra, kommer det att bli något som åtminstone jag aldrig sett förut, säger Mellika Melouani Melani.

MEDVERKANDE

Karólína Eiríksdóttir, musik

Ann-Sofie Bárány, libretto

Mellika Melouani Melani, regi

Bengt Gomér, scenografi och ljusdesign

Helle Carlsson, kostymdesign

Anna-Maria Helsing, dirigent

Läs mer om operan BLY på www.piteakammaropera.se

 

Denna sida använder cookies. Läs mer om cookies.
Jag förstår