Tillgången av kultur till barn i skolan är i dag ojämlik. Det finns skillnader mellan kommuner och ibland mellan skolor i samma kommun. I kommuner med en kulturgaranti saknas ofta uppföljning och tydliga strukturer, vilket gör att tillgången ibland blir beroende av den enskilde lärarens engagemang – snarare än en garanterad rättighet.Trots att barnkonventionen är lag och att de nationella kulturpolitiska målen pekar ut barn och unga som prioriterad målgrupp, så prioriteras inte barnens kulturtillgång.
I vårt län ser vi liknande mönster. Våra kommuner har olika förutsättningar, vissa kommuner har barnkultursamordnare och budget för kulturinköp, andra har inga resurser alls. I dag spelar det roll i vilken skola barnen går i för hur mycket kultur de får ta del av under sin skolgång.
Vi vill skapa långsiktiga och hållbara strukturer för att säkerställa att alla barn i länet får jämlik tillgång till kultur.
Projektet fokuserade på tre områden:
Nätverk och behov – identifiera och utveckla befintliga strukturer i de regionala kulturverksamheterna.
Kartläggning – undersöka kommunernas kulturtillgång och strukturer.
Pilotkommun – fördjupa samarbete i en kommun, Ragunda, där vi testat konkreta åtgärder och skapar metoder för fortsatt arbete.
Vår förhoppning med rapporten är att den ger en tydlig bild av läget och kan vara till hjälp och inspiration för en fortsatt utveckling av barns och ungas jämlika tillgång av kultur i vårt län.
Ladda ner rapporten
Rapport - Jämlik kulturtillgång till länets barn och unga.pdf