Här kommer en allmän instruktion för vad som gäller för Zoom-möten. Detta är det verktyg som vi på Riksteatern Östergötland valt för att hålla videomöten och det kan vara bra att lära sig behärska detta verktyg.
Här nedan finns det två instruktionsfilmer för hur du loggar in och använder Zoom men det kommer också en instruktion nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=KfrkaLPfScM (vänder sig till studenter men är allmänt användbar)
https://www.youtube.com/watch?v=PcUgz-j3SPI
1) Se till att du är i ett rum som du kan stänga dörren till om det blir störande ljud.
2) Använd gärna ett headset med mikrofon. Det gör att du både hör och hörs bättre. Ett sådant medföljer oftast vid inköp av en mobiltelefon och kan då pluggas in i ljudkontakten på datorn/surfplattan/mobilen.
3) Placera dig själv så att du har lagom ljus på dig och det inte är störande motljus i bakgrunden.
Klicka på länken du fått till Zoom-mötet.
När du har klickat på länken kommer en ny sida upp med en blå knapp som säger “Launch Meeting”. Klicka på knappen och delta i konferensen genom de olika alternativen nedan:
Nedan finns tre varianter A) Inloggning via dator B) Inloggning via iPad/surfplatta C) Via telefon.
Försök i första hand att ansluta via dator eller surfplatta, om inte det fungerar så anslut via telefonen via digital inloggning eller inringning.
A) Inloggning via dator (i detta fall en pc)
• Har du Zoom nedladdat på din dator får du valet att öppna upp mötet i programmet via frågan “Vill du öppna Zoom Meetings?”. Klicka då på knappen “Öppna Zoom Meetings”.
• Har du inte Zoom nedladdat på din dator kan du antingen välja att ladda hem programmet via länken “Download Now” eller att öppna upp mötet i din webbläsare via länken “Join from Your Browser”.
Nu ska du ha kommit till mötets väntrum och blir insläppt inom kort.
B) Inloggning via iPad
Mycket av det som står ovan gäller även för en iPad. Men inte allt! Det nedan gäller troligtvis även för andra typer av surfplattor än iPd.
1. Ladda ner Zoom Cloud Meetings från Appstore
2. Klicka på länken till mötet. Sedan bör du vara inne när värden släpper in dig!
Menyer i iPad
För att komma åt dem klicka var som helst på skärmen. Då dyker de upp i överkant.
Det är samma kontroller som finns på en dator i stor sett men här har man gömt chatten och möjligheten att ge reaktioner på det någon säger under ”More” och de tre prickarna. Vill man snofsa till det här kan man också välja något av alternativen under ”Virtual background”.
På vänster sida kan välj ”Speakers view” med talaren i centrum och ”Gallery view” med alla synliga.
C) Inloggning via telefon
1) Slå något av de nummer som finns med i inbjudan se nedan. Det första numret blir alltså 08-501 638 27. 2) Du blir på engelska ombedd att slå in id-numret för mötet (Meeting ID). Detta finner du i inbjudan. När du slagit numret, avsluta med fyrkant på telefonen (hashtag). 3) Sedan blir du ombedd att slå ditt deltagar-id (participant-ID). Strunta i detta och slå bara fyrkant igen (hashtag). 4) Du får besked om att du är i väntrummet. Där är du till någon släpper in dig i mötet.
EXEMPEL:
Dial by your location
+46 8 5016 3827 Sweden
+46 8 5050 0828 Sweden
Etc…. Meeting ID: 839 0864 9549
Ljud och video
Din kamera och mikrofon är avstängd när du kommer in i mötet. För att vi ska kunna se och höra dig måste du aktivera din mikrofon och kamera. Det gör du genom att klicka på de två symbolerna som visar en mikrofon och kamera längst ned till vänster.
Du kan behöva ändra ditt namn som syns i Zoom, detta för att deltagarna ska veta vem du är.
A) På en dator Klicka på de tre prickarna i övre högra hörnet av bilden på dig (syns bara när du håller musen över detta område).
B) På en iPad, telefon På en iPad (motsvarande), klicka på ”Participants” i övre högre hörnet hittar du dig själv. Klicka där och sedan på ”Rename”. På en telefon hittar du ”Participants” i nedre delen på skärmen.
Längst uppe till höger på skärmen på en dator har du en symbol med ”View”. Här kan du välja ”Speakers view” med talaren i centrum och ”Gallery view” med alla synliga.
På en iPad finns samma symbol i vänsterkanten om klickar på skärmen.
Ställ en fråga/kommentera
Vill du kommentera eller ställa en fråga under mötet kan du som deltagare ta kontakt på ett par olika sätt i Zoom.
A) Räck upp handen
Klicka på Emojisymbolen där det står “Reactions” och klicka sedan på knappen “Raise Hand”. När du får ordet, sätt på ljudet!
Där kan du också ge en rad olika reaktioner och kommentarer som t ex att klicka på “Slow down”.
Det kan vara svårt att se hur de som är på mötet reagerar på olika saker. Mötet kan därför kännas onödigt ”dött” jämfört med ett vanligt möte. Ett sätt att reagera kan då vara att klicka på någon av symbolerna i reactions - applådera, tummen upp eller så. Det kan kännas lite larvigt men bidrar faktiskt till att den som uttrycker något får en tydligare reaktion på det hen har sagt.
B) Chatta
Har du Zoom i helfönster kommer du åt chatten via symbolen som visar en pratbubbla. Klicka på den för att öppna upp chattfönstret och välj sedan om du vill skriva till alla “Everyone” eller direkt till en viss deltagare. Detta sätt kan ju vara särskilt bra t ex om det är ett längre inlägg eller föreläsning.
Om du inte har Zoom i helfönster ser du chatten till höger i skärmen.
2024-12-12