Facebook pixel Facebook pixel
Skip to main content
Foto: Alexandra A. Ellis

Bastuklubben

Nu har vi möjlighet att sitta utanför dambastun för att tjuvkika, tjuvlyssna och uppleva de samtal, beteenden och förhållningssätt som olika kvinnors kroppar, tankar och erfarenheter berättar.

Föreställningen Bastuklubben är en del av Ögonblicksteaterns hudnära projekt med samma namn som undersöker systerskap och förtrolighet utifrån dambastun som rum och sammanhang. Bastuklubbens turnerande bastu på hjul och nyskrivna föreställning ångar av kvinnors berättelser och förmågor. I det nakna mötet sätts fokus på kvinnor och det så kallade systerskapet. De hudnära bastusessionerna sker i en närhet svår att översätta till andra situationer och platser i livet. Ett sätt att hylla och lyfta kvinnoliv som inspiration.

Tre kvinnor i olika åldrar möts i en bastu. Det har de gjort i flera år. I bastun följer de varandras liv genom nakna sanningar och svåra samtal, men också genom vardag, glädje och heta diskussioner. Sanna vill ha fler barn men sexlivet har blivit komplicerat med allt barngegg de kravlar runt i. Riita slits mellan den nya unga kärleken, tonårsbarnen och sin förvirrade mamma. Gunnel ska snart gå i pension och bävar för tomheten. Hon som levt ensam större delen av livet. Utan jobbet - hur blir det då att få dagarna att gå?

Bastuklubben handlar om att dela med sig av sitt innersta. Om skam, längtan, ensamhet, förälskelse och omsorgen om alla runt omkring. Är det systerskap - det som uppstår i nära, förtroliga relationer? Eller är systerskap en handling, att ta ställning? Vad betyder det för vår närvaro och förtrolighet att vara nakna tillsammans och att det inte finns något annat i rummet som stör?

Dramatikern Johanna Salander har tidigare prisats för sin hyllade föreställning Killarna som spelat över hela Sverige, nu fortsätter hon att undersöka vänskapen, nu mellan kvinnor. Hon blev nyligen Region Västerbottens stipendiat med motiveringen ”Johanna Salanders tidigare arbete genomsyras av en kunskap och en god känsla av samtiden. Hon skriver aldrig någon på näsan med sina verk utan försöker visa världen såsom den borde vara och inte som den är.”

Föreställningen spelas utomhus på samtliga platser.

Sara Gallardo
Anna Söderling
Mia Westin

Manus och regi: Johanna Salander
Scenografi och arkitektur: Sara Zetterlund
Kostym: Karin Ågren
Musikkomposition: Frida Johansson
Fast och rörlig bild: Alexandra A. Ellis
Producent: Hanna Sjögren
Snickare: Niklas Rudolfsson & Frederic Ekelöf

Producent

Ögonblicksteatern