Facebook pixel Facebook pixel
Skip to main content
Foto: Senay Berhe

Jag tror det är vår därute

Teater

En verklighetsbaserad monolog om förlust, sorg och livets helande kraft.

Kan en mamma som har förlorat sina barn någonsin bli hel igen?

Irina, en högt uppsatt chef, kämpar mot en kontrollerande make som försvinner med deras barn efter att hon begär skilsmässa. Efter år av sökande, motgångar, förtvivlan, och byråkratiska hinder har livet tappat sin mening. Allt är tomt. Men så träffar Irina en person som väcker förbjudna känslor mitt i den obeskrivliga sorgen. Någonstans utanför det kompakta mörker som så länge har omgivit henne, anar hon ett varmt och inbjudande ljus som påminner om hur livet brukade kännas. Kan det vara våren?

"Jag tror det är vår därute" är en vacker, inspirerande och djupt berörande berättelse om människans enorma kraft och livets helande egenskaper. Pjäsen bygger på en verklighetsbaserad roman av Concita De Gregorio och är dramatiserad av den italienska konstnären Gaia Saitta, som även regisserar föreställningen.

I rollen som Irina ser vi Guldbaggevinnaren Maria Sundbom, känd från bland annat Fröken Frimans krig, Dejta och Bron samt teaterföreställningar som den uppmärksammade monologen Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva på Uppsala Stadsteater.

Föreställningslängd: 1 tim 30 min
På riksteaterturné våren 2024

Maria Sundbom

Av: Gaia Saitta & Giorgio Barberio Corsetti
Baserad på Concita de Gregorios bok Mi sa che fuori é primavera
Dramatisering & regi: Gaia Saitta
Översättning: Mia Törnqvist
Dramaturg: Alexander Charlamov
Konstnärlig samarbete: Cécile Lassonde
Scenografi: Guiliana Rienzi
Videokonsept: Igor Renzetti
Ljuddesign: Tom Daniels
Ljusdesign: Marco Giusti
Ljusanpassning: Peter Stockhaus
Maskör: Agnes Kenttä
Sufflör: Ulrika Nilsson

Producent

Riksteatern

Bilder

Foto: Louise Helmfrid

Video

Recensioner

Kulturnytt

2024-01-17

"Maria Sundbom gör monologen helt briljant."

Till recensionen

Aftonbladet

2024-01-17

"Texten har detaljer som berör och Maria Sundbom tar hand om skiftningarna. "

Till recensionen

Dagens Nyheter

2024-01-17

"Maria Sundboms precision och publikkontakt imponerar i den drabbande monologen"

Till recensionen