Facebook pixel Facebook pixel
Skip to main content
Foto: Jonatan Fernström

Nakna som foster och gudar

Om kärlek, kvinnor och Karin Boye

De har varit tillsammans i sju år. Sen bara försvinner en av dem. Där sitter Margot vid radion och hör hur de efterlyser poeten Karin Boye. Samma radio som rapporterar från kriget. Det krig som Margot flytt ifrån. Flytt för att få leva med sin älskade Karin. Naturkraften Karin med hela sin heta längtan och sitt pansar. Samma Karin som åkte till Berlin för att psykoanalysera bort sin sexuella läggning. Men där träffade hon Margot på den där klubben där hon dansade av sig jagets nio hudar. Där fanns bara Margot och Karin. Karin som upplever dagsljuslandet som främlingslandet. Blommor sätts i hennes händer, äran kröner hennes huvud med kransar. Karin dricker andras beundran och sveper sig i andras lakan, medan Margot väntar.

I Berlin har nazisterna jagat iväg eller dödat alla homosexuella. På Skeppargatan i Stockholm lever Margot med Karin. I Sverige dödar man inte homosexuella. Här får man bara fängelse om man lever ihop med nån av samma kön. Karin struntar i kön och älskar vem hon vill. Medan Margot väntar. Men nu väntar hon för sista gången.

”Här, i den enda och yttersta handlingen
kastar vi jagets nio hudar,
stiger med slutna ögon i källan,
nakna som foster och gudar.”
Karin Boye




Program Folkteatern Göteborg
Program Nakna som foster och gudar, Folkteatern Göteborg (pdf)


Rökning av tobak- och nikotinfria örtcigaretter förekommer i föreställningen.

Lena B Nilsson
Lovisa Onnermark
Sara Turpin
Maria Zakrisson Mortensson

Inspelade röster: nyhetsuppläsare, bekanta till Karin Boye, röster i telefonen
Malin Alm
Per Burell
Catherine Parment
Magnus Lindman

Medverkande filmat material:
Aurora Brännström
Clara Gustavsson
Jasmine Heikura
Linda Holmgren
Marion Horney
Myrtha Meadows

Av: Isabel Cruz Liljegren
Regi: Helena Sandström Cruz
Scenografi: Mats Sahlström
Kostym: Elin Hallberg
Ljusdesign: Jörgen Haimanas
Ljuddesign och komposition: Cicely Irvine
Videodesign och föreställningstrailer: Johannes Ferm Winkler
Maskdesign: Anna Olofson
Foto föreställningsbilder: Markus Gårder

Producent

En samproduktion mellan Riksteatern och Folkteatern Göteborg

Bilder

Foto: Markus Gårder

Recensioner

Folkbladet Västerbotten

2019-11-15

"Elegant är också hur deras berättelse berättas. [...] Det är teater som talar med små bokstäver, men når längst bak i bänkraderna, återhållsamt, välavvägt, lyhört och mycket, mycket gripande."

Länstidningen Östersund

2019-11-12

""Nakna som foster och gudar” är en djupt gripande uppsättning där den rika väven hela tiden blir tätare och tätare på väg mot det oundvikliga slutet."

Östersunds-Posten

2019-11-12

"Maria Zakrisson Mortensson lyckas väl med att förmedla Margots lidande och skam. Sara Turpin ger liv åt en Karin Boye som utåt framstår som självsäker och lyckad, men som inombords plågas av att kuva sig inför rådande ideal. [...] "Nakna som foster och gudar" väcker ilska över dåtiden, lika väl som oro över nuet och framtiden."

Falköpings Tidning

2019-10-29

"[...] ingen i publiken gick nog från salongen helt oberörd. Pjäser som denna påverkar och sätter igång de egna tankarna."

Till recensionen

Barometern

2019-10-20

"Men i mörkret finns en sällsam lyskraft, som får berättelsen att skälva av liv och starka känslor. Karin Boye får nytt liv och hennes okända väninna en sen upprättelse i Isabel Cruz Liljegrens starka, nyskrivna manus och Helena Sandström Cruz enastående regi. [...] Karin Boye blir också levande på scenen. Sara Turpin gör ett fint och känsligt porträtt av Karin, som visar på delvis nya sidor hos den kända poeten. Maria Zakrisson Mortensson gestaltar känsligt en tunn och skör Margot [...] Lovisas Onnermarks Kajsa är varm och inkännande [...] Karin Boyes kyliga och egoistiska mamma Signe, utmärkt gestaltad av Lena B Nilsson."

SVT

2019-09-30

"Genom lika delar research och fantasi sätter de ljuset på ett människoöde som är undanskymt i historieböckerna."

Till recensionen

Sveriges Radio

2019-10-01

"Starka kvinnoroller i ny pjäs om Karin Boye och förbjuden kärlek."

Till recensionen

Aftonbladet

2019-09-30

"Publiken möter en tajt liten ensemble i ett rappt drama, förhöjt av dynamisk videokonst.[...] Trots eller tack vare sin mörka grundton så kommer det så mycket kraft ur den här uppsättningen. Den stärker sin publik och är sitt eget universum. Kort sagt är det här viktig, välgjord och vacker scenkonst."

Till recensionen

Expressen

2019-09-30

"Lyriskt och träffsäkert när Karin Boyes liv står på scen. [...] "Nakna som foster och gudar” börjar och slutar i en drömbild, en dödsbild, men Isabel Cruz Liljegren och Helena Sandström Cruz har fått henne att komma till liv – och det är en stor kulturgärning."

Till recensionen