Facebook pixel Facebook pixel
Skip to main content

Skvalpet

Ett ultrarealistiskt dockkammarspel för vuxna i skala 1:18.

”Om det bara finns 40 000 jobb, så antingen delar vi på de jobben som finns, och så får vi ha lågpresterande människor som både är halta, lytta, psykiskt sjuka, blinda, döva, rullstol, knäpp fast det inte syns, snygga med opererade tuttar som bara tycker om sin kropp – då får vi ha hela spektrat. Men då måste arbetslivet se annorlunda ut. Och där är jag nu igen tio år före min tid. För om tio år kommer det här att vara borta. För vi har inget kvar. Vi har bara skvalpet kvar!”.
- F.d. Generaldirektören för Arbetsförmedlingen, 2014

Citatet är hämtat från Malmö Dockteaters dokumentära debutföreställning Funktionell Dumhet och är inspirationskällan till den fristående uppföljaren Skvalpet.
I föreställningen Skvalpet förkommer det en annan föreställning som också heter Skvalpet, även den är inspirerad av samma citat.
Dockan Erik Högström har nämligen bestämt sig för att intervjua dessa lågpresterande människotyper och sätta ihop texterna till en samhällskritisk helaftonspjäs.

I en miniatyrvärld i dockskåpsformat får vi bevittna ett repetitionsarbete på en institutionsteater där livet och konsten inte flyter ihop, där heta politiska diskussioner uteblir och osannolika händelseförlopp aldrig inträffar.

Malmö Dockteater fortsätter här sitt arbete med autentiska intervjuer, vardagsrealism i dockformat och estetiska experiment. Med hjälp av 3D-printning, elinstallation och modellbygge bjuds publiken in i teaterarbetets vardag - kollationering, kostymprovning, löneförhandling, repetitioner och arbetsmiljö. Vi möter fastanställda skådespelare, skyddsombud, praktikanter och föreställningens regissör, tillika arbetsledare Erik Högström.

Skvalpet är en ultrarealistisk dockteaterföreställning som på ett mycket lågmält sätt behandlar teman om makt, idealism, konst och kapitalism.

"Fullträff när sociala friktioner blir dockteater", Svenska Dagbladet
"Imponerande miniatyrkonst",
Sydsvenskan
"Genialt", Kristianstadsbladet

Medverkande: Erik Holmström

Idé, koncept & på scen: Erik Holmström, Regi: Erik Holmström & Andrea Edwards, Scenografi: Johan Bergman, Scenografi i scenografin: Sören Brunes, Musikkomposition: Cecilia Nordlund & Lotta Wenglén, Attributmakeri: Sofia Andersson, Dockhuvuden: Ida Mira Johansson