Pressmeddelande: De livrädda

Urpremiär 24 september: De livrädda en föreställning om syskonskap, att vara rädd för mörkret och en diktator under sängen

De livrädda är en föreställning om rädslor som kommer till en om natten. Två systrar kan inte somna för att de likt många andra barn är rädda för mörkret, för att göra bort sig och för diktatorn. Pjäsen är skapad av systrarna Marall och Talajeh Nasiri och är inspirerad av deras egen barndom och erfarenhet av flykt.

Jag vill genom att berätta om rädsla, som alla barn och vuxna kan känna igen sig i, även hitta en ingång till att berätta om att vara barn och ha erfarenheten av att behöva fly och vara rädd för diktatorer och krig. Eftersom många barn i världen och även i Sverige växer upp med den erfarenheten behöver det bli berättat. Men De livrädda handlar även om att vara syskon och ibland bli utelämnande till varandra för att hantera stora saker, säger Marall Nasiri, regissör.

De livrädda kommer under hösten 2021 att turnera med Riksteatern över hela Sverige för att till våren 2022 spela på Unga Dramaten i Stockholm.

Rädsla är en känsla som vi börjar maskera och gömma redan som barn. Jag hoppas att förställningen under en kort stund kan vara en plats där den unga publiken kan få vara rädd, men också garva åt sin rädsla, i stället för att springa ifrån den. Men jag hoppas även att pjäsen kan bli en ny och mer mänsklig referens till hur barn och människor på flykt skildras i media, säger Marall Nasiri.

Hösten 2021 går den på turné med Riksteatern i hela Sverige utom Stockholms län.
Våren 2022 spelar den på Unga Dramaten.

Medverkande
Nina Rashid
Kimiya Faghih

Konstnärligt team
Regi: Marall Nasiri
Dramatiker: Talajeh Nasiri
Dramaturg: Ninna Tersman
Scenografi och kostym: Moa Möller
Ljuddesign: Safoura Safavi
Ljusdesign: Mira Svanberg
Maskdesign: Anna Olofson

Producent
Riksteatern i samarbete med Unga Dramaten

För fler bilder besök Riksteaterns mediabank.

Om Riksteatern

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.

Pressmeddelandet skickades fre 2021-09-24 09:28

Till startsida Press