Facebook pixel Facebook pixel
Till innehåll
Ur Firma masker och magi 2022.

Arrangörsstöd

Bakgrund

Från och med 2025 inför Västra Götalandsregionen (VGR) ett nytt arrangörsstöd för att stärka kulturarrangörer i Västra Götaland. Arrangörsstödet gör det möjligt för föreningar att söka bidrag för att täcka delar av kostnaderna vid kulturevenemang.

Västra Götalandsregionen har gett SAMSAM uppdraget att administrera stödet i samverkan med Riksteatern Väst. SAMSAM består av Bygdegårdarna Västra, Bygdegårdarna Skaraborg, Bygdegårdarna Sjuhärad, Västra Folkets Hus och Parkregionen, Folkparkerna i Väst och Våra Gårdar Västra Götaland.

Syfte

Syftet med arrangörsstödet är att:

  • stärka ideella aktörers möjlighet att arrangera kulturevenemang inom alla konstformer med bred spridning i länet och att nå nya målgrupper.
  • öka möjligheten för professionella kulturutövare att nå ut via mindre scener i Västra Götaland.
  • göra det möjligt för fler invånare att ta del av professionell kultur på fler platser än idag.

Vem kan söka?

Stödet kan sökas av ideella arrangörer, vilket inkluderar:

  • Ideella föreningar
  • Ekonomiska föreningar som inte delar ut vinst till sina medlemmar.
  • Aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning (SVB)

Vinstdrivande aktiebolag, enskild firma och privatpersoner kan inte beviljas stöd.

Föreningen måste vara medlem i en erkänd riksorganisation eller kunna visa att den någon gång under de senaste 2 åren erhållit kommunalt, regionalt eller statligt stöd. Arrangemanget ska vara offentligt och öppet för allmänheten.

Vad kan man söka stöd för?

Stödet gäller offentliga arrangemang, inom Västra Götalandsregionen, med ett professionellt kulturutbud som riktar sig till vuxna eller familjer.

För att räknas som professionellt ska kulturutövarna ha dokumenterad erfarenhet eller utbildning inom sin konstform samt kunna fakturera för sina uppdrag.

Stödet kan täcka upp till 50 procent av kostnaderna, eller 75 procent om arrangemanget saknar biljettintäkter. Maximalt stöd per arrangemang är 10 000 kronor, och en förening kan få högst 20 000 kronor per år.

Exempel på vilka kostnader som man kan söka stöd för.

  • Gage/arvode, resa, boende, traktamente
  • Lokalhyra, inklusive normalhyra i egna lokaler
  • Inhyrning av teknik
  • Marknadsföring, upp till 2 000 kronor
  • Stimavgifter

Projektet ska följa VGR:s Allmänna villkor

Vad kan man inte söka stöd för?

Stödet kan inte användas för egna löner, administrativa kostnader eller investeringar i utrustning och inventarier.

Stödet kan inte beviljas för slutna arrangemang såsom bröllop, privata fester eller arrangemang som enbart riktar sig till de egna medlemmarna.

Stödet kan inte beviljas om arrangemanget redan beviljats det regionala arrangörsstödet för barn och unga.

Det kan heller inte beviljas arrangörsstöd för arrangemang med Västra Götalandsregionens egna bolag (GöteborgsOperan, Regionteater Väst, Göteborgs Symfoniker, Film i Väst) eller organisationer som har ett Långsiktigt Uppdrag från Västra Götalandsregionen (Borås Stadsteater, Riksteatern Väst, Folkteatern i Göteborg med flera) eftersom dessa redan har regionalt stöd genom sina långsiktiga uppdrag.

Ansökningsperioder

Arrangörsstödet fördelas under tre ansökningsperioder per år:

  • 1 januari – 30 april (första omgången startar 1 mars 2025)
  • 1 maj – 31 augusti
  • 1 september – 31 december

Ansökningar behandlas löpande inom varje period. Stöd beviljas så länge det finns medel kvar. När budgeten för en period är slut stängs ansökan tills nästa period startar. Arrangemanget kan äga rum när som helst efter under samma kalenderårs som ansökan skickats in. Stöd kan inte sökas i efterhand – ansökan måste skickas in innan arrangemanget genomförs.

Hur söker man?

Ansökan sker digitalt genom ett formulär som hittas nedan. Ansökningarna behandlas löpande och beslutas av en bedömningsgrupp med representanter från SAMSAM och Riksteatern Väst.

Steg för ansökan och redovisning

  1. Fyll i ansökningsformuläret online, du hittar länken längre ner på sidan. 
  2. Bedömningsgruppen granskar ansökan. Besked lämnas inom fyra veckor från det att ansökan inkommit (under semesterperioder kan handläggningstiden bli längre)
  3. Vid beviljat stöd sker utbetalning innan arrangemanget äger rum, dock tidigast fyra veckor efter att ansökan skickats in.
  4. Föreningar som har fått stöd ska inom fyra veckor efter evenemanget skicka in en kort redovisning via den digitala plattformen

Sammanfattning

  • Du som ideell arrangör kan söka arrangörsstödet för offentliga arrangemang med professionella utövare.
  • Stödet täcker 50-75% av kostnaderna för arrangemanget upp till 10 000 kr.
  • Ansökan sker digitalt och behandlas löpande.

ANSÖKAN

Ansökan om arrangörsstöd görs genom att fylla i ett formulär.
KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL FORMULÄRET

REDOVISNING

Redovisning av använt arrangörsstöd görs genom ett formulär.
KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL FORMULÄRET

Kontakt

För frågor om er ansökan kontakta:

Marcus Lilliecrona
Folkets Hus och Parker
031-13 53 60
marcus.lilliecrona@folketshusochparker.se

För generella frågor om arrangörsstödet kontakta er respektive riksorganisation.