Riksteatern Väst är en regional ideell förening med uppdrag att utveckla och stärka infrastrukturen och ekosystemet för turnerande scenkonst i hela Västra Götaland, med särskild utgångspunkt i de lokala Riksteaterföreningarna. Vi är, sett till antal föreningar och kommuner, den största regionala verksamheten i folkrörelsen Riksteatern – landets nationalscen för turnerande scenkonst. Vår vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse, för alla – överallt.
I en tid av förändring, utveckling och behov av förstärkt samverkan söker vi nu en verksamhetsledare med tydligt strategiskt ansvar. Verksamhetsledaren arbetar på uppdrag av styrelsen för att driva utveckling av nya samarbetsformer och strukturer, och säkerställer tydlighet och uppföljning i uppdrag och projekt. Verksamhetsledaren är kontaktperson gentemot bland andra Västra Götalandsregionen, Riksteatern nationellt och andra nyckelaktörer.
Verksamhetsledaren ansvarar för kansliets samlade verksamhet och ekonomi, och är arbetsgivare för kansliets anställda (i dagsläget tre personer). I uppdraget ingår att leda samarbeten i både fasta och tillfälliga konstellationer för att skapa ”armkrokar” mellan aktörer och intressenter, samt att samordna och utveckla kansliets interna arbetsprocesser, arbetsmiljö och prioriteringar.
Centralt i rollen är att skapa goda förutsättningar för de lokala Riksteaterföreningarna. Det kräver förmåga att förstå och navigera i kulturpolitiska förutsättningar, liksom en genuin förståelse och passion för folkrörelsearbete och ideella krafters engagemang för att tillgängliggöra professionell scenkonst i hela Västra Götaland.
Uppdraget kräver erfarenhet av strategiskt arbete inom idéburen, offentlig eller kulturell sektor och god förståelse för kulturens ekosystem på nationell, regional och lokal nivå. Vi tror att du har en relevant akademisk utbildning, till exempel inom kultur, samhällsvetenskap eller projektledning, eller motsvarande erfarenhet förvärvad i arbetslivet.
Du är en van projekt- och processledare, har arbetat med budget, ekonomistyrning och uppföljning och är trygg i att analysera underlag och fatta välgrundade beslut. Du arbetar obehindrat i digitala verktyg, exempelvis Office 365, och uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska. Det är meriterande om du även är van att arbeta på engelska och har erfarenhet av arrangörskap, publikarbete eller samverkan inom scenkonstområdet.
Vi söker dig som:
Tjänsten innebär synlighet och aktivt deltagande i centrala regionala samverkansforum, ett nära samarbete med ordförande och presidium samt ansvar för att bidra till påverkansarbete och utveckling i såväl regionen som i hela Riksteaterns rörelse.
Tjänsten är en heltidstjänst med placering i Göteborg. Arbetstiden är oreglerad och kan vara förlagd till kvällar och helger. Resor ingår i tjänsten och du behöver ha körkort.
Omfattning: 100 %
Rapportering till: Styrelsen (via ordförande)
Direkt rapporterande roller: Verksamhetsutvecklare (2,5 tjänster)
Plats: Göteborg/Västra Götaland, med regionala och nationella resor
Varmt välkommen med din ansökan senast 7 januari 2026, genom formuläret nedan.
Frågor om tjänsten besvaras av ordförande Ulrica Ramstedt, 070-3849600.
Intervjuer genomförs vecka 4.
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Med cirka 40 000 medlemmar, omkring 240 riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och ett femtiotal anslutna organisationer i hela Sverige arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar vi scenkonst. Vår vision är scenkonst som sätter känslor och tankar i rörelse – för alla, överallt. Vi vill vara en organisation för alla, med plats för var och ens särskilda förmågor, perspektiv och kreativitet, och strävar efter mångfald på, bakom och framför scenen.
2025-12-04