Facebook pixel Facebook pixel
Skip to main content
Foto: Arvida Byström

Det har aldrig funnits en kvinna som Anna Karenina

Klassiker,

Teater

Hon är passionen, hungern och vanvettet. Hon är Anna Karenina.

Berättelsen om Anna Karenina är en av vår tids största klassiker. I en hyllad nytolkning har Tone Schunnesson och Ragna Wei, fritt efter Leo Tolstoys roman, skapat ett mörkt och glittrande triangeldrama. På turné med Riksteatern under hösten 2023.

Anna Karenina är inte olycklig. Men inte heller lycklig. Visst finns det kärlek i hennes äktenskap, bara inte den där euforiska, förjävliga, underbara och passionerade kärleken. Den som hon inte ens vet att hon saknar, innan hon träffar greve Vronsky och hela livet vänds upp och ned.

Den stora passionen drabbar dem och de inleder en förbjuden kärleksaffär. Anna fylls av liv, lust och längtan. Av svartsjuka, tvivel och kval. Hon som har make och barn, vad ska hon göra nu? Det hon känner, det går bara inte att o-känna. Anna Karenina ställs inför ett ödesmättat val. Vad är priset för en passion så stark att varken hon själv, eller världen runt omkring, blir sig lik efter den?

– I vår version fokuserar vi på triangeldramat mellan Anna, älskaren Vronsky och maken Karenin, som alla upplever att underlaget för deras sätt att leva rycks bort när passionen uppstår mellan Anna och Vronsky. Anna vill uppleva gränslöshet, frihet, total samhörighet. När det drabbar får det kosta allt, känner hon, men har ingen aning om vad det faktiskt kommer att kosta, säger Ragna Wei, regissör.

Med Anna Karenina skapade Leo Tolstoy en berättelse som ständigt får läsarna och publiken att ryckas med.

– För mig har det varit intressant att gå in i vad som gör Anna Karenina till en sån evig roman. Vilka konflikter i den är lika aktuella då som idag? Passionen, såklart, och att förlora sig själv i åtrå. Konsekvenserna av att dyrka romantisk kärlek som en slags gud, säger Tone Schunnesson, manus.

Tidigare har Tone Schunnesson och Ragna Wei samarbetat med en annan bejublad nytolkning; Charlotte Brontës Jane Eyre. Då som nu arbetar de med ett intensivt och bildrikt språk, maximalistiskt och svulstigt, sentimentalt och storslaget, med krass komik.

I rollen som Anna Karenina ser vi Emma Broomé, som maken Karenin ser vi Martin Luuk, som greve Vronsky Freddy Åsblom. I övriga roller ses Rafael Pettersson och Rebecca Kaneld.

Det har aldrig funnits en kvinna som Anna Karenina är en samproduktion mellan Riksteatern och Orionteatern. Pjäsen spelades på Orionteatern våren 2023 och turnerar med Riksteatern hösten 2023.

Föreställningslängd: ca 2 tim 30 min inkl. paus

Emma Broomé
Martin Luuk
Freddy Åsblom
Rafael Pettersson
Rebecca Kaneld

Av: Tone Schunnesson och Ragna Wei
Manus: Tone Schunnesson, fritt efter Leo Tolstoy
Regi: Ragna Wei
Koreografi: Lidia Wos och Ragna Wei
Scenografi: Ragna Wei och John Engberg
Kostym- och maskdesign: Sven Dahlberg
Ljusdesign: Marta Khomenko
Ljuddesign: Max-Måns Wikman och Niklas Nordström
Musik: Christopher Lancaster

Producent

En samproduktion mellan Riksteatern och Orionteatern

Bilder

Foto bild 1-11: Christopher Backholm. Foto bild 12-13: Filip Häggström/Riksteatern

Video

Recensioner

Västerbottens-Kuriren

2023-10-20

"Vibrerande tolkning av Tolstojs klassiker."

Till recensionen

Norrbottens Kuriren

2023-10-13

"Hela första akten är ett enda lyckorus"

Till recensionen

Aftonbladet

2023-03-13

"Feminismens kärna effektivt blottlagd i ett stycke levande och älskansvärd dramatik. "

Till recensionen

Aftonbladet

2023-03-13

"Visuellt vidunderlig"

Till recensionen

Dagens Nyheter

2023-03-08

"Ett allkonstverk i känslig regi med en fantastisk Emma Broomé i titelrollen"

Till recensionen

Dagens Nyheter

2023-03-07

"Tone Schunnessons storslagna 'Anna Karenina' lämnar ingen oberörd"

Till recensionen