Till innehåll
Foto: Cata Portin
Foto: Cata Portin

Upplevelser som drabbar och dröjer sig kvar – oavsett vem du är eller var du bor. Med drygt 220 lokala riksteaterföreningar finns vi alltid nära. Vår vision är att erbjuda högkvalitativ scenkonst – för alla, överallt.

Riksteatern når varje år närmare en halv miljon människor över hela landet.

Riksteatern är Sveriges största producerande turnéteater. Vi vilar på grunden att scenkonst av hög kvalité ska nå ut till alla. För att det ska kunna ske så effektivt som möjligt så äger vi inga egna scener. Vi utgår i stället från scener som redan existerar. Därför ser också våra olika scener olika ut från ort till ort och från föreställning till föreställning. Från pampiga teaterhus, moderna dansscener och Folkets Hus-estrader till bygdegårdar, gymnastiksalar och klassrum.

Genom att turnera och arrangera scenkonst från norr till söder gör vi dagligen allvar av Riksteaterns vision om att sätta tankar och känslor i rörelse för alla överallt.

Vad vi gjorde 2023

I Riksteaterns verksamhetsberättelse kan du på ett enkelt sätt ta del av allt som vi gjorde förra året.


block image

En levande folkrörelse i hela Sverige

Scenkonstintresserad publik kan bli medlemmar i Riksteatern lokalt. Riksteatern har idag närmare 38 000 medlemmar i hela Sverige. Varje medlem tillhör någon av de drygt 200 riksteaterföreningar som finns i landet. Det är landets riksteaterföreningar som tillsammans bildar Riksteatern.

{{mapBlockCtrl.selectedRegionName}}
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

Riksteatern har också andra anslutna organisationer.
Här kan du se dem

Organisation och styrning

card image

Organisation

Riksteatern har verksamhet lokalt, regionalt och nationellt och har en unik roll som både arrangör och producent liksom som främjare av scenkonst i Sverige.

card image

Styrning

Riksteatern är en ideell organisation – verksamheten styrs av Riksteaterns kongress, som hålls vart fjärde år och där ombud från riksteaterföreningarna och Riksteatern regionalt tillsammans beslutar om mål och inriktning för verksamheten.

card image

Historia

År 1933 tog Arthur Engberg initiativ till Riksteatern. Tanken var redan då att hela Sverige skulle få tillgång till professionell scenkonst och inte bara storstadsregionerna. Den idén är lika levande idag som för snart 90 år sedan.

Scenkonst för alla

Riksteatern vänder sig till både den vana teaterpubliken, den nyfikna danspubliken och den hängivna cirkuspubliken. Samtidigt når vi ut med scenkonst till elever på landets skolor, den som vill avnjuta scenkonst på svenskt teckenspråk eller den som är intresserad av konserter med internationella artister.

Jobba hos oss

Vi tror att scenkonst som agerar och reagerar i takt med de snabba förändringarna i samhället blir både aktuell och intressant. Förståelse för förändringar i såväl befolkning som i vad som väcker människors intresse och nyfikenhet är en förutsättning för att vara relevant, något som vi strävar efter i allt vi gör.

Låter det intressant?

block image

Bli en del av Riksteatern

card block image
Bli medlem

När vi känner något tillsammans möts vi på riktigt. Var med och stöd kulturlivet på din ort och få rabatter på en mängd teatrar i hela Sverige. Fyll i dina uppgifter och välj en riksteaterförening att vara knuten till.

card block image
Starta en riksteaterförening

Saknar du scenkonst på din ort och vill ändra på den saken? Då kan du enkelt starta en riksteaterförening.

card block image
Anslut din organisation

Även föreningar, organisationer och företag kan vara med, stödja och ta aktiv del i Riksteaterns arbete. Ni kan bli medlemmar och även välja att ansluta er till Riksteatern.

card block image
Samarbetspartners

Riksteatern samarbetar med många organisationer och företag både lokalt, regionalt och nationellt. Två av dessa är vår officiella transportpartner MTAB och vår officiella hotellpartner Scandic Hotels.

* Vad är scenkonst?

Scenkonst är ett samlingsnamn för alla slags olika konstformer som kan upplevas på scener: teater, dans, samtida cirkus, musikteater och så vidare. Ordet används ofta för att visa att man inte enbart arbetar med en specifik konstform eller för att slippa räkna upp alla olika varianterna.