Till innehåll
Foto: Towfiqu Barbhuiya/Unsplash
Foto: Towfiqu Barbhuiya/Unsplash
Foto: Towfiqu Barbhuiya/Unsplash
Foto: Towfiqu Barbhuiya/Unsplash

Min första pjäs

I projektet "Min första pjäs" samarbetar Riksteatern och Natur och Kulturs stiftelse för att inspirera mellanstadieelever i Sverige att skriva egna pjäser. Ett urval av pjäserna kommer att tryckas i en antologi och läsas upp av professionella skådespelare på scener runtom i Sverige.

Min första pjäs vill stärka barns tro på framtiden och på sig själva genom skapande av egna dramatiska berättelser. Det är också ett sätt att lyfta barns röster i det vuxna offentliga rummet. Projektet kommer att rikta sig till socioekonomiskt utsatta orter i landsbygd eller glesbygd och genomförs av Riksteatern med stöd av Natur och Kulturs stiftelse.

Workshops i dramatskt skrivande 

I projektet Min första pjäs kommer professionella dramatiker tillsammans med stöttning av en teaterpedagog att i ett uppstartsskede genomföra workshops i dramatiskt skrivande på svenska mellanstadieskolor. Barnen kommer kontinuerligt att få stöttning i sin skrivprocess och de som vill kommer i ett senare skede ges möjlighet att få sina texter framförda på offentliga läsningar av professionella skådespelare. Pjästexterna kommer också att publiceras i en antologi. Lärare på de deltagande skolorna kommer få ta del av en fortbildning för att kunna fortsätta arbeta med dramatiskt skrivande som uttryck.

Genom att ge utrymme åt det barnen skapat i professionella sammanhang och publicera texterna ger vi deras skapande värde och relevans utanför skolan samt skapar utrymme i det offentliga rummet för en grupp som sällan får ta plats i dessa rum. På det här sättet är Min första pjäs ett projekt för demokrati, läsfrämjande, scenkonst och kreativitet.

Under våren 2026 genomförs pilottester. Läsåret 26/27 blir ett skarpt projektår.

Upplägg 

  • Grundkonceptet är att utvalda skolor kommer få besök av dramatiker och teaterpedagog och under en workshop få skapa en kort dramatisk text i dialogform. I samband med besöket ges även en workshop i dramatiskt skrivande som pedagogisk metod för skolans lärare.
  • Barnen kommer sedan att på frivillig basis, och med stöd av projektet, kunna utveckla sina texter
  • När texterna är klara kommer alla barn som vill ges möjlighet att publicera sin text i en antologi. Dessa texter kommer också att läsas upp på en lokal eller regional scen med professionella skådespelare. Alla barn i alla klasser som deltagit i projektet kommer att bli inbjudna till läsningarna.

Tidplan

  • Projektet startar under hösten 2025 med uppsökande rekrytering av kommuner och skolor. Stor vikt kommer läggas vid att hitta platser som matchar projektets syfte samt att förankra aktiviteterna med skolpersonal och eventuellt andra viktiga lokala verksamheter som bibliotek, fritidsklubbar. Målet är att kunna genomföra projektet på minst tre olika platser i landet. 
  • Under våren 2026 kommer en pilotomgång att genomföras på en ort för att testa arbetssätt och sätta en form. 
  • Projektåret 2026/2027 (genomförandet)
  • Hösten 2027 kommer i första hand ägnas åt slutrapportering av projektet som kommer att avslutas med en konferens för teatrar, kultursamordnare, skolledare och andra aktörer som kan inspireras av projektet. Syftet är att hitta former för att driva arbetet vidare efter projektets slut. Projektet kommer även publicera en digital metodhandbok baserad på erfarenheterna i projektet för att skapa förutsättningar för fler att arbeta vidare utifrån dessa metoder.

 

Min första pjäs sker i samarbete med Natur och Kultur.

naturokultur-logga-177x300.jpg