Facebook pixel Facebook pixel
Skip to main content
Foto: Henrik Dahl

PAPPAN, POGROMEN OCH PARALLELLEN

Musik,

Teater

Fascismen tar inte över med en skräll. Den växer fram, envetet, liksom droppen urholkar stenen. Sedan, när krisen väl slår till, har den bara att förfärdiga maktövertagandet - med våld och löften om enkla lösningar.

En föreställning om hur snabbt och till synes smärtfritt språkbruk och mentalitet kan förändras i ett samhälle, och hur det otänkbara plötsligt framstår som helt naturligt. En föreställning om Förintelsen i Rumänien och Sverige idag.

Från 1923 till 2024:
1923 såg läget ganska ljust ut för demokratin i Rumänien - alla människor skulle garanteras lika rättigheter, även judar, romer och andra minoriteter.

Tjugo år senare var folkmordet - Förintelsen - ett faktum, med några av världens brutalaste pogromer mot framför allt judar, med koncentrationsläger, dödståg och en våldsamhet som fick den allierade Hitler att ryta till och säga till rumänerna att sköta dödandet snyggare.
Vi vill prata om hur lätt fördomar kan förvandlas till folkmord, hur det är vara barn eller barnbarn till en generation som överlevt krig, förföljelser och flykt men inte vill prata om det, och hur det kommer sig att en människa kan älska sina egna barn men mörda någon annans.

Föreställningen tar avstamp i skådespelaren Adriana Savins sökande efter sin pappas levnad och överlevnad som jude i Bukarest under Andra Världskriget. Den bygger även på författaren Mihail Sebastians dagböcker 1935-44 - den tid då Rumänien anammade nazismen som ideologi - samt på observationer av antidemokratiska tendenser i vår egen tid.

Adriana Savin
Henrik Dahl
Peter Perski
Gaianeh Pilossian

Idé: Adriana Savin
Text: Adriana Savin och Henrik Dahl
Regi: Henrik Dahl
Dramaturgi: Vesna Stanišić
Musikansvarig: Dror Feiler
Rörelseinstruktör: Andromachi D. Lindahl
Scenografi: Magnus Lindberg
Kostym: Ulrika van Gelder
Ljus: Jonatan Winbo
Mask: Cais-Mari Björnlod
Producent: Hanna Melanton Appelfeldt

Producent

Teater Tribunalen

Turnéplan