Skip to main content
Foto: Klara G

23 jan | Oskarshamn Inställd

Väninnan

Teater

Ett ömsint drama om vänskap och maktspel i politikens innersta rum

90-talet präglades av många historiska händelser som berörde svensk utrikespolitik. I maktens innersta cirkel fanns Eva Franchell, pressekreterare till Anna Lindh. Tillsammans utgjorde de en stark duo i en mansdominerad värld. Fram till dagen då Anna Lindh mördades, i september 2003, framför ögonen på Eva. Väninnan är hennes berättelse. Om tio år på insidan av det politiska livet och om offentlighetens utsatthet.

Väninnan bygger på Franchells hyllade roman med samma namn. En varm, intim och bitvis humoristisk skildring av det komplicerade livet i maktens absoluta centrum. För regi står mångfaldigt prisbelönade Dennis Sandin som bjuder in oss till Rosenbads korridorer där hemligheterna är många, och det politiska spelet högt.

Att dramatisera Eva Franchells roman Väninnan – rapport från Rosenbad

Vinter 2021. Corona regerar. Uppsala stadsteater där jag är anställd är helt stängd.
Jag fastnar på Gotland.
Ligger på sängen, läser Väninnan, pennan bredvid. Stryker under och stryker under, vill stryka under allt.

Sitter i den gröna stolen, läser Väninnan, lyfter blicken mot takfönstret, isblå himmel, moln drar förbi, tankar snurrar, pennan stryker under.
Promenerar, fragment från läsning kommer upp.
Ligger på sängen och läser om, med pennan beredd. Alltid en blyertspenna.
Jag sitter upp och läser.
Ett block vid min sida.

Skriver ner förlopp, frågor, ord, personer och associationer.
Det märks att Eva är en slipad kvällstidningsjournalist, hon kan förvandla stora händelser till klara och lättlästa meningar. Boken är packad av händelser i Sverige och världen. Ett stycke samtidshistoria.
Ligger ner igen.
Många inte. Det ska inte bli ett kompendium om samtidshistoria, inte en berättelse om socialdemokrater, inte en berättelse om män och kvinnor, inte en nyckelpjäs om ett visst gäng…

Fortsätter att ligga. Läser om Eva, hennes liv och familj, om hur en modern kvinna brottas med yrkesliv och familjeliv. Läser om en kvinna som blir nära vän med en arbetskamrat. Läser om en kvinna som förlorar sin vän.
Det handlar om Evas vänskap med Anna.
Jag sitter vid skrivbordet och skriver in allt jag strukit under i boken i ett dokument på datorn.
Går en promenad.
Tänker på yrke, vänskap, gemenskap.
Ser WandaVision på TV.
Tänker på sorg och förlust.

Går en promenad, nya associationer, 5 kvinnor, färgglada dräkter, superhjältar.
Fortsätter att skriva in det jag strukit under.
Tänker nu mer på Eva, än på händelserna i världen.
Tänker på det som inte står i boken, på smärtan som finns under texten.
Ilskan.
Förlusten.
Tiden som går, som fångar Eva, hon blir som förtrollad.
Läser boken igen.
De stora händelseförloppen faller bort.
Eva träder fram.
Hon bryter förtrollningen och blir sig själv igen.

Marie Persson Hedenius, dramatiker Väninnan

Vivian Cardinal
Angela Kovács
Anita Nyman
Bahareh Razekh
Moa Silén

Dramatisering: Marie Persson Hedenius
Regi: Dennis Sandin
Scenografi/kostym: Johanna Mårtensson
Mask och peruk: Per Åleskog
Ljusdesign: Jörgen Haimanas
Regiassistent och koreograf: Jeff Lindström
Musikarrangemang och ljuddesign: Siri Jennefelt
Dramaturg: Ninna Tersman, Alexander Charlamov

Producent

En samproduktion mellan Riksteatern och Uppsala Stadsteater

Turnéplan

Video