Till innehåll

Länk 2020

Precis när festivalerna skulle dra igång kom pandemin vilket innebar att Länk 2020 inte kunde genomföras i sin helhet. 13 regional festivaler var planerade och 71 ensembler hade anmält sig och börjat repetera. Årets pjäser var:

TANG (av Anders Duus )

TANG utspelar sig i Sverige 2035. Världens oljeresurser har börjat sina och bensin och el är dyrt och hårt ransonerat. Två ungdomsgrupper råkar söka sig till samma villa i rikemanskvarteren för att slanga bensin ur en bil – men vilka behöver bensinen mest? Och, för att komplicera det hela ytterligare, så visar sig villan inte heller vara tom. Syskonen som bor där har nämligen bestämt sig för att ha fest medan deras föräldrar är bortresta. När de upptäcker inkräktarna utanför ställs allt på sin spets. TANG är en pjäs om konsekvenserna av vårt oljeberoende samhälle, om klass, kärlek, status och våld. Den ger möjligheter att fantisera om en nära framtid, samt att prata på en av Anders påhittad slang, som influerats av kinesiska. Det är en pjäs för cirka fjorton skådespelare där flera roller lätt kan dubbleras, och där alla roller är könsneutrala.

Anders Duus är en av Sveriges mest spelade nutida dramatiker och var med och startade Länk 2010 då han arbetade som husdramatiker och senare som dramaturg på Riksteatern. Anders skriver båda för unga och vuxna, har spelats på de flesta av Sveriges professionella teaterscener och utgår ofta från ett småstadsperspektiv inspirerad av sin uppväxt i Åmål. Anders första Länkpjäs, Hyenor spelas flitigt än idag och har översatts till norska, engelska och kantonesiska för spel i Norge och Hong Kong.

 

Ända tills du dör (av Oda Fiskum)

Ända tills du dör utspelar sig på ett kafé där döda själar väntar på återvinning eller att få reinkarneras. Här sitter en tusen år gammal viking, en Nazist som omkom under andra världskriget, Janis Joplin, Amy Winehouse, en revolutionär som ville störta kommunistpartiet och flera andra. Tåget till evigheten stannar endast gång per årtionde och alla de sju sittplatserna måste fyllas. Det kommer om fem dagar. Tre handläggare (eller änglar om man vill) försöker övertala kaféets gäster att stiga ombord. Det kan bli svårare än man tänkt sig.

12–13 skådespelare.

Oda Fiskum är dramatiker, översättare och dramaturg, uppvuxen i Trondheim, Norge men numera bosatt i Sverige. Hon är utbildad på The Central Academy of Drama i Beijing där hon bodde i sex år. Oda har skrivit för barn och vuxna, såväl dramatik som musikteater. Odas pjäser har spelats på flera teatrar och festivaler i Norge, Kina, Australien och andra ställen.

 

Nevadaland

Klimatkatastrofen har slagit till med full kraft i Europa. Tre Nordiska länder samlar sina kvarvarande resurser och bygger ett modellsamhälle baserat på hållbarhetsprinciper. En kvarts miljon människor får bo och arbeta där. Döpt efter det latinska ordet för snötäckt, vill Nevadaland vara ett ljus i mörkret, en vägvisare i en värld i hopplöst förfall. Tyvärr blir landets styrande råd snart mer upptaget av sin egen välfärd än den plågade och desperata befolkningen utanför. En mur byggs runt landet för att skydda Nevadaland från de människor de egentligen skulle ha hjälpt. På insidan växer missnöjet.

Nevadaland skrevs för projektet Migrants, ett gemensamt projekt som drevs av Norges Den Unga Scenen, Finlands Nuori Näyttämö och Riksteaterns Länk med stöd från Kulturkontakt Nord och Nordiska Kulturfonden. En första version av pjäsen spelades av en norsk-finsk-svensk ensemble på 14 personer i regi av Topi Marin med premiär 4 augusti 2018 i Tampere, Finland.

Projektet Migrants samlade tre dramatiker, från Norge, Finland och Sverige, som tillsammans skrev en pjäs om migration. Projektet drevs av Den Unga Scenen i Norge, Nuori Näyttämö i Finland och Riksteaterns Länk. Kulturkontakt Nord och Nordiska Kulturfonden gav ekonomiskt stöd. Agate Øksendal Kaupang är från Kristiansand i Norge, bor i Oslo och skriver båda prosa och pjäser. Felicia Ohly avslutade dramatikerlinjen vid Teaterhögskolan i Malmö 2017. Hon är anställd som dramaturg på Malmö Stadsteater och arbetar med sin egen frigrupp, Donna Donna. Otto Sandqvist kommer från Finland och tog en MA examen Teaterakademin i Helsinki 2017. Han jobbar som dramatiker och dramaturg i olika genrer; teater, radio, dans och performance. Edward Buffalo Bromberg är projektledare för Länk, dramaturg, översättare och regissör.

 

Kungen är död (av Alexandra Loonin)

Kungen är död är en snabbfotad fars om makt och maktbegär. När drottningen upptäcker att kungen är död griper hon själv makten. Hon allierar sig med vissa i hovet och tillsammans hittar de olika sätt att lura andra. Då kungariket står under ständigt hot om krig, är det nödvändigt att skapa allianser även med bönderna. Bönderna litar dock inte helt på övermakten men inte heller på varandra.

En komedi för upp till 16 skådespelare.

Alexandra Loonin är dramatiker och dramaturg, uppvuxen i Ångermanland. Hon har gått dramatikerprogrammet vid Teaterhögskolan i Malmö där hon också nyligen tagit en masterexamen. Alexandra har skrivit drygt tio pjäser som satts upp av fria grupper i Stockholm, Malmö och Köpenhamn samt på Malmö Stadsteater. För Riksteatern var hon en av manusförfattarna bakom föreställningen Sång till Välfärden.

 

Total transformation (Lidija Praizovic)

Total transformation berättar om två lag eller crews som tävlar mot varandra, ”battlar,” i danstävlingar. Tävlingarna organiseras av en YouTuber som utnyttjar den uppmärksamhet som tävlingarna genererar för egen vinning. Dansarna utnyttjas också i ett lågintensivt krig mellan lagens tränare. Inför en riggad final mot överlägsna Masters of the Universe försöker laget Red Scars att bli starkare med hjälp av rituell magi. Tilltaget får oönskade konsekvenser.

Pjäsen spelas med upp till fjorton skådespelare.

Lidija Praizovic är dramatiker, litteraturkritiker och författare. Hon har läst teatervetenskap, litteraturvetenskap på Stockholms Universitet och gått skrivarlinjen på Biskops Arnö. Hennes debut som dramatiker kom med True Colors/Hjärta mot hjärta på ung scen öst i Linköping. Lidijas andra pjäs, Pappas bil hade premiär på samma teater 2017. Lidija skriver regelbundet litteratur- och kulturkritik främst på Aftonbladets kultursidor.

 

Det gyllene snittet (av Gustav Tegby)

På festen då de precis tagit studenten är vännerna fyllda med livslust och optimism. Två år senare är de uttråkade, olyckliga och förvirrade. Nasim jobbar ibland natt på ett museum. Han/hon polerar en bronsåldersdolk från 600-talet när hen upptäcker något ovanligt. Skär man sig med kniven och ”byter blod” med en annan människa, byter man också kropp. Nu får kompisarna utforska världen i varandras kroppar. De är inte längre uttråkade, men blir de lyckliga eller mindre förvirrade?

Kan spelas med mellan 6–13 skådespelare.

Gustav Tegby är född och uppvuxen i Umeå och har skrivit ett tjugotal pjäser som spelats på Uppsala Stadsteater, Malmö Stadsteater, Dramaten och hos ett antal fria grupper. Gustav har en förkärlek för skräck, det övernaturliga, rollspel och noir. Detta kommer till uttryck i flera av hans pjäser t ex Necronomicon, Gengångare, Zombies och radioserien De dödas röster. Hans pjäs om en ökänd Wall Street-svindlare, Alla älskar Bernie Madoff, har satts upp på flera stora teatrar. Gustav har tills helt nyligen arbetat som dramaturg på Riksteatern och då arbetat med flera av Länks dramatiker. Förutom teater och radio skriver Gustav även för film och television.