Här nedan svarar vi på några av de vanligaste frågorna vi får om medlemskapet i Riksteatern. Om du inte hittar svar på din fråga här är du alltid välkommen att vända dig till vår Medlemsservice. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan. När du kontaktar Medlemsservice är det alltid bra om du har ditt medlemsnummer tillhands.
Nyhet!
Under hösten skapar Riksteatern nya möjligheter genom att digitalisera medlemskapet. En övergång till det nya medlemssystem sker under september 2024. Längst ner på sidan finns kontaktuppgifter till Riksteaterns medlemsservice om du vill ställa frågor om ditt medlemskap.
För medlem med en registrerad e-postadress innebär det:
Medlemmar utan registrerad e-postadress kommer fortsatt få sin avi och sitt medlemskort postalt.
Du som har en registrerad e-postadress hos Riksteatern får från och med september 2024 din avi via e-post med möjlighet att betala med Swish, bankkort eller via din bank som vanligt. Om du inte har fått din avi per post är det sannolikt att den landat i din e-post istället.
Den ordinarie medlemsavgiften är 160 kronor för ett år. Om en person i hushållet redan är ordinarie medlem kan andra som är skrivna på samma adress bli fullvärdiga medlemmar för endast halva priset, alltså för 80 kronor om året. Dessa medlemmar kallar vi för familjemedlemmar. Förutsatt att alla är skrivna på en och samma adress kan en och samma familj alltså ha flera familjemedlemmar kopplade till ett och samma ordinarie medlemskap. Den som är under 26 år betalar endast 50 kronor för sitt medlemskap men kan inte registrera sig som familjemedlem.
Du som har en registrerad e-postadress kommer alltid åt ditt medlemskort digitalt via Mina sidor på din riksteaterförenings webbplats. Om du inte redan har ett konto kan du aktivera det här. Har du ingen e-postadress eller behöver hjälp med ett utskrivbart medlemskort kan du kontakta medlemsservice. Kontaktuppgifter hittar du längre ner på sidan.
Som medlem i Riksteatern har du en mängd förmåner att ta del av genom ditt medlemskort – Scenpass Sverige – både lokalt hos din riksteaterförening och nationellt över hela landet.
Alla dina förmåner hittar du på Mina sidor och på din riksteaterförenings webbplats. De nationella förmånerna hittar du även här på riksteatern.se.
Förutom rabatter hos din och andra riksteaterföreningar i hela landet, ger medlemskortet en rad förmåner hos stads-, läns- och regionteatrar liksom mängder av andra stora och små scener i hela landet.
Har du en registrerad e-postadress kan du själv uppdatera dina uppgifter via Mina sidor på din riksteaterförenings webbplats. Om du inte redan har ett konto kan du aktivera det här
Har du ingen registrerad e-postadress kan du fylla i ett anmälningsformulär
som du hittar via denna länk
Du kan också kontakta Riksteaterns medlemsservice. Kontaktuppgifter hittar du längre ner på sidan.
Det är den lokala arrangören, ofta riksteaterföreningen på orten, som ansvarar för biljettförsäljningen. Alla frågor som rör biljetter hänvisas därför till den lokala arrangören.
Om du är osäker på vem som arrangerar den föreställning du ska se kan du alltid hitta den informationen på riksteatern.se/forestallningar.
Det är vanligt att den som exempelvis flyttar till en ny stad vill flytta sitt medlemskap till riksteatersföreningen i den nya staden. Detta gör du enkelt genom att kontakta Medlemsservice via mail eller telefon. Du hittar kontaktuppgifter längre ner på sidan.
Om det är brådskande med ett nytt medlemskort anger du detta när du kontaktar Medlemsservice via mejl eller telefon. Se kontaktinfo längst ner på denna sida.
Leveranstiden för ett nytt medlemskort är omkring två veckor.
Riksteatern har startat ett nätverk för att öka intresset bland unga för att arrangera scenkonst. Nätverket kallas för Riksteaterns Unga Nätverk (RUN) och riktar sig främst till medlemmar och personer som sitter i lokala Riksteaterstyrelser och är mellan 15 och 30 år.
Läs mer om RUN här
Anmäl ditt intresse för att bli en del av RUN här
Det är bara att kontakta Medlemsservice via mejl eller telefon och berätta att du vill avsluta ditt medlemskap. Du hittar kontaktuppgifter längre ner på sidan.
Du kan även kontakta din lokala teaterförening och avsluta ditt medlemskap.
När du mejlar är det bra om du kan ange ditt medlemsnummer (finns på inbetalningsavin), fullständigt namn och adress för att vi ska kunna hantera ärendet så snabbt som möjligt.
Du kan också bara välja att inte betala in den inbetalningsavi eller den efterföljande påminnelsen som skickas ut när det är dags att förnya medlemskapet.
Ditt medlemskap fortsätter gälla för resterande period som du betalt för.
Om summan på din inbetalningsavi är en annan än medlemsavgiften beror det troligen på att du vid ett tidigare inbetalningstillfälle har råkat betala in för stor summa för medlemsavgiften. Anledningen till att summan vid en kommande inbetalning är mindre än väntat är för att korrigera den tidigare överbetalningen. Det är alltid bara den summa som anges på avin som du ska betala.
I de fall summan ”0 kronor” anges på avin behöver du inte göra något med avin. Då är den redan betald och klar. Är du ändå osäker på vad som gäller är det bara att kontakta Medlemsservice via mail eller telefon. Se kontaktinfo längst ner på denna sida.
Tel: 08-531 99 300
medlem@riksteatern.se
Öppettider: Mån, tis, tors, fre: 10.00-16.00. Ons: 10.00-12.00