Facebook pixel Facebook pixel
Skip to main content

Opera Extravaganza

Med hjälp av ny fiberoptisk teknik kan en fullskalig operaföreställning för första gången turnera i Sverige med orkestern och sångarna på helt olika platser.

I samarbete med Riksteatern och Operahögskolan i Stockholm presenterar Smålands Musik & Teater en helafton med två dramatiska operor, The Medium och Glare. Med hjälp av ny fiberoptisk teknik kan en fullskalig operaföreställning för första gången turnera i Sverige med orkestern och sångarna på helt olika platser.

Först ut är Gian Carlo Menottis kammaropera The Medium, en modern amerikansk klassiker från 1946 som gjorde succé på Broadway och än idag spelas världen över. Menotti skrev både text och musik, och fick idén till berättelsen när besökte en seans i Österrike på 1930-talet. Handlingen kretsar kring Madame Flora, ett medium som utför seanser där hennes kunder luras att tro att de kan tala med sina döda anhöriga. Till hjälp har hon sin dotter Monica och den stumme pojken Toby som med teatraliska medel framkallar de dödas röster och fysiska närvaro. Under en av dessa seanser känner Madame Flora plötsligt en iskall hand som griper om hennes hals. Spelet har gått för långt och Flora avslöjar bluffen. Men seansdeltagarna vägrar tro henne och försäkrar att det faktiskt var sina anhöriga de talat med. Och de dödas röster förföljer mediet när seansen är över. Madame Floras tillvaro rämnar och hon måste hitta roten till det onda.

Med smäktande arior och effektiv dramatik tillhör The Medium en av de mest spelade amerikanska operorna.

Kvällens andra del blir Søren Nils Eichbergs opera Glare som uruppfördes på The Royal Opera House i London 2014. Operan, som nu får Skandinavienpremiär, är en science fiction-thriller i modern miljö. Librettot är skrivet av den tyska poeten Hannah Dübgen. Alex har träffat Lea, som tycks uppfylla allt han drömt om i en flickvän. Men det är något med henne som är alltför perfekt. Det finns något repetitivt och mekaniskt i hennes sätt att röra sig och prata. Är hon verkligen verklig? Alex frågar sin vän, vetenskapsmannen Michael, om råd. Och Alex farhågor om Lea både bekräftas och dementeras i en hisnande spiral av kärlek, svartsjuka och våld.

Eichbergs egensinniga operamusik har hyllats av kritikerna i Storbritannien och Tyskland och bär spår av både romantisk opera, modern konstmusik och samtida elektronik.

Tillsammans utgör de två operorna variationer över ett kusligt aktuellt tema, där rädslan för det avvikande och okända får ödesdigra konsekvenser.

Föreställningen är Operahögskolans masterstudenters examensproduktion.
Operorna sjungs på originalspråket engelska med svensk översättning på textmaskin.

Vid samtliga föreställningar framförs musiken av Jönköpings Sinfonietta, vilket möjliggörs av ny fiberoptisk teknik som överför ljud med ej hörbar fördröjning, även på långa avstånd.

Riksteatern och digitalisering
Riksteatern har sedan flera år tillbaka undersökt hur scenkonsten på olika sätt kan använda sig av de olika möjligheter som en digitalisering innebär. Anledningen till att Riksteatern har engagerat sig i denna fråga är flera. Dels för att se hur digitalisering på olika sätt kan bidra till att skapa spännande scenkonst, dels för att se hur den kan öka tillgängligheten till scenkonst i olika delar av landet.
Läs mer om Riksteatern och digitalisering

Jönköpings Sinfonietta
Saara Annikki Rauvala (sopran)
Isabella Lundqvist (sopran)
Per Kristian Ruud-Enggrav (tenor)
Caspar Engdahl (baryton)
Kajsa Palmér (mezzosopran)
Alina Delgadillo-Espinoza (mezzosopran)
Dirigent: Christian von Gehren

Regi: Mårten Forslund

Producent

Smålands Musik & Teater i samarbete med Riksteatern och Operahögskolan