Till innehåll

Referenslitteratur och digitala resurser

Referenslitteratur Teateravsnittet:

Teater för barn på vuxenvärldens villkor

Aulin-Gråhamn, Lena, Persson, Magnus, Thavenius, Jan, Skolan och den radikala estetiken, Studentlitteratur, Lund 2004

Helander, Karin, Från sagospel till barntragedi. Pedagogik, förströelse och konst i 1900-talets svenska barnteater, Stockholm 1998

Helander, Karin, Barndramatik och barndomsdiskurser, Studentlitteratur, Lund 2003, andra (rev.) upplaga 2014

Hellsing, Lennart, Tankar om barnlitteraturen (1963), Stockholm 1999

Lidén, Ellinor, Barnteater som händelse. Barnpublik och vuxenvärldar vid Kulturhuset Stadsteaterns scen i Skärholmen, Stockholm 2022

Läroplan för förskolan, Skolverket, Lpfö 18,

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Skolverket, Lgr22

Teater för de allra yngsta – att gå på teater med barn 0–6 år

Báràny, Ann-Sofie, Babydrama, Göteborg 2008

Barn – teater – drama, Centrum för barnkulturforskning nr 32, Stockholms universitet 2000/2010

Barns smak – om barn och estetik, Centrum för barnkulturforskning nr 36, Stockholms universitet 2004

Helander, Karin, Från sagospel till barntragedi. Pedagogik, förströelse och konst i 1900-talets svenska barnteater, Stockholm 1998

Hernes, Leif, Os, Ellen & Selmer-Olsen, Ivar, Med kjaerlighet till publikum, Oslo 2010

Läroplan för förskolan, Skolverket, Lpfö 18,

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Skolverket, Lgr22

Knutsdotter, Olofsson, Birgitta, I lekens värld, Stockholm 2003

Osten, Suzanne, Babydrama. En konstnärlig forskningsrapport, Stockholm 2009

Tamm, Maare, Barn och rädsla, Lund 2003

Tjukovskij, Korneij, Från två till fem år, 1975

Barncitat från uppsatser och rapporter från Centrum för barnkulturforskning, Stockholms universitet, av bland andra Inga Karin Svärd.

Att gå på teater med publik mellan 7 och 13 år

Aspán, Margareta, Unga på Operan. Konstnärlig verksamhet i skola, Stockholm 2020

Att delta på djupet. Publikinteraktion i scenkonst för barn och unga, red. Tova Gerge, Ung Scen Öst, 2014

Brinch, Rebecca, Jordens ensammaste. En analys av en barnteaterföreställning och mötet med dess unga publik, Centrum för kulturforskning, Växjö 2003

Ernst, Manilla, Lorentzon, Ylva & Wester, Moa, ”Barn, kultur och kulturutbud – förutsättningar och förväntningar”. En pilotstudie om att lyfta barns och ungas perspektiv, Centrum för barnkulturforskning/Stockholms kulturförvaltning 2013

Lidén, Ellinor, Barnteater som händelse. Barnpublik och vuxenvärldar vid Kulturhuset Stadsteaterns scen i Skärholmen, Stockholm 2022

Lund, Anna, Iscensättningar och upplevelser. Om barn- och ungdomsteater och dess möte med ung publik, Växjö universitet 2004

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Skolverket, Lgr22

Roos Sjöberg, Jeanette, I gränslandet mellan scen och publik. Nycklar till teater – med drama som metod, Dalateatern 2000

Att gå på teater med publik från 13 år

ReferenslitteraturAspán, Margareta, Unga på Operan. Konstnärlig verksamhet i skola, Stockholm 2020

Att delta på djupet. Publikinteraktion i scenkonst för barn och unga, red. Tova Gerge, Ung Scen Öst, 2014

Brinch, Rebecca, Jordens ensammaste. En analys av en barnteaterföreställning och mötet med dess unga publik, Centrum för kulturforskning, Växjö 2003

Ernst, Manilla, Lorentzon, Ylva & Wester, Moa, ”Barn, kultur och kulturutbud – förutsättningar och förväntningar”. En pilotstudie om att lyfta barns och ungas perspektiv, Centrum för barnkulturforskning/Stockholms kulturförvaltning 2013

Lidén, Ellinor, Barnteater som händelse. Barnpublik och vuxenvärldar vid Kulturhuset Stadsteaterns scen i Skärholmen, Stockholm 2022

Lund, Anna, Iscensättningar och upplevelser. Om barn- och ungdomsteater och dess möte med ung publik, Växjö universitet 2004

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Skolverket, Lgr22

Roos Sjöberg, Jeanette, I gränslandet mellan scen och publik. Nycklar till teater – med drama som metod, Dalateatern 2000

Ung scen/öst, Östgötateatern 2005

 

Referenslitteratur Dansavsnittet:

Dans i Stockholms stad och län (2016). Prata dans (www). http://danskonsulentdis.se/accounts/13330/files/125.pdf. Hämtat 10 juni 2016.

FN:s konvention om barnets rättigheter, artikel 31.

Helander, Karin, ”Den var rolig och så lärde man sig nånting men jag kommer inte på vilket det var.” Om barnteater och receptionsstudier, I: Helander, Karin, (red) Lokus 3-4/11

Kvarnström, Kenneth (2014) YOUYOUYOU (www). http://kulturhusetstadsteatern.se/Dans/Evenemang/YOUYOUYOU/ Hämtat 10 juni 2016.

Ljungdahl, Camilla (2015a). ”DANSISTANtyckare. En rapport om barns och ungas perspektiv på dans- och cirkuskonst”. Rapport, DANISTAN, DIS/Dans i Stockholms stad och län.

Ljungdahl, Camilla (2015b). ”GO BEBIS!, Ah hallo bebis och Prassel. Om danskonst för den allra yngsta barnpubliken”. Magisteruppsats, Centrum för barnkulturforskning, Stockholms universitet.

Løkken, Gunvor, (2006). ”Toddlaren som kropssubjekt”. I: Småbarnspedagogik. Fenomenologiska och estetiska förhållningssätt. Stockholm: Liber.

Läroplan för förskolan, Lpfö 2018.

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022.

Läroplan för gymnasieskola, Gy11.

Merleau-Ponty, Maurice, (1997). Kroppens fenomenologi. Göteborg: Daidalos.

Sjöstedt Edelholm, Elisabet, (2011). ”Barndans/Dans för barn och unga”,

I: Grönlund, Erna, Redbark, Ingrid och Ståhle, Anna Karin (red.). Danspedagogik! Ursprung, uttryck och unika minnen, Stockholm: Dans- och Cirkushögskolan

Qvarsell, Birgitta, (2012). ”Kultur och estetik i pedagogiken. Skapande kunskapsbildning och gemenskap bland barn”.

I: Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.), Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups.

Belfiore, Eleonora & Oliver Bennett (2007). “Rethinking the social impacts of the arts”. I: The International Journal of Cultural Policy, volym 13, nummer 2.

Böhnisch, Siemke, (2010). Feedbacksløyfer i teater for svært unge tilskuere – Et bidrag til en performativ teori og analys (diss). Aarhus Universitet.

Fischer-Lichte, Erika, (2008). The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics. London & New York: Routledge.

Frønes, Ivar, (2007). ”On theories of dialogue, self and society. Redefining socialization and the acquisition of meaning in light of the intersubjective matrix”.

I: Bråten, Stein (red.). On Being Moved: From Mirror Neuron to Empathy. Amsterdam: John Benjamin´s Publishing company.

Hernes, Leif, Os, Ellen och Selmer-Olsen, Ivar, (2010). Med kjærlighet til publikum. Kunst for barn under tre år. Oslo: Cappelen Damm.

Smith Autard, M. Jacquline, (2002). The Art of DANCE in Education. York: Methuen Drama.

 

Referenslitteratur och digitala resurser Cirkusavsnittet:

The Cambridge companion to the circus, Cambrige university press, Gillian Arrighi and Jim Davis (2021). Se särskilt kapitel 1, 3 och 13

An introduction to contemparay circus, Stockholm STUTS 2012, Tomi Purovaara, Camilla Damkjaer, Stina Degerbol, Kiki Mukkonen, Katriem Verwiltnocg, Sverre Waage (om den samtida cirkusens utveckling i Norden)

Circostrada, europeisk nätverk för samtida cirkus med stort fokus på utbildning och professionellt utbyte 

Caravan circus network, europeiskt nätverk för ungdom och socialt fokuserade cirkusskolor.

 

Innehållet är hämtat ur den uppdaterade lärarhandledningen Att öppna nya världar (februari 2024).

Här kan du beställa tryckta exemplar av Att öppna nya världar.