Till innehåll
Barn och unga

Teater: Lärarens roll vid scenkonstupplevelsen

Majoriteten möter scenkonsten första gången genom skolan. För många barn och ungdomar är det den enda möjligheten att möta teater, dans och samtida cirkus – och detta möte kan för en ung människa vara roligt och angeläget eller till och med fantastiskt, omvälvande, livsviktigt!

Lärarens roll vi teaterbesöket

Den vuxnes roll på teatern är viktig som länk till teatern och som förmedlare av lust, nyfikenhet och förväntan:

”Att dela en upplevelse med sin medföljande lärare, och se denne i ett annat ljus /…/ verkar ha positiv inverkan på teaterupplevelsen.”

(Lidén, 2022)

Som lärare kan man både förbereda och efterarbeta teaterbesöket för att ge en nyckel till mötet mellan skola och teater – se förslag för respektive åldersgrupp.

Lärarens roll på teatern är viktig också i arbetet med att respektera och uppmuntra varje elevs egen smak och egna åsikter. Som lärare kan du utgå från din egen lust och nyfikenhet på vad du själv uppfattar och upplever av föreställningen. Diskutera gärna, fråga och lyssna. Man får tycka olika! För teater finns inget facit! Svåra frågor har inga enkla svar, men är utmärkta avstamp för diskussioner.

Lärarens roll vid dansbesöket

Ibland kan det vara svårt för både barn och vuxna att veta hur de ska reagera vid en dansföreställning, kanske på grund av att det är första gången för båda två. Låt kroppen reagera spontant och lyssna in känslor som uppkommer, snarare än att leta efter en handling som kanske inte finns där. Du som lärare har möjlighet att uppleva föreställningen tillsammans med eleverna. Är du engagerad kan eleverna ha lättare att bli engagerade.

Ta gärna reda på vad som krävs innan. Vissa dansföreställningar bygger på deltagande och då är det viktigt att vuxna och barn möts i upplevelsen. Kanske uppmuntras ni till att ta av era skor och strumpor och att i vissa partier, eller under hela föreställningen, medverka tillsammans med dansarna. Det är dansarnas roll att skapa en trygg miljö. Lärarens roll blir att uppleva miljön tillsammans med barnen.

Ibland sker efterföljande samtal eller rörelseworkshops i samband med en föreställning, men inte alltid och ibland väldigt kort. Till de flesta föreställningar produceras en lärarhandledning som läraren kan använda, men dansarnas främsta uppgift är att skapa en föreställning. Lärarens roll kan vara att förvalta upplevelsen och att ge verktyg till eleverna så att de kan fortsätta reflektera och resonera kring dansföreställningen. Läs mer i avsnittet Vad händer efter dansbesöket? i Att gå på dansföreställningar med barn och unga.

Lärarens och skolans roll som vägvisare vid cirkusbesöket

I läroplanens (Lgr 22) kunskapsmål för skolan ges skolan ansvar för att elever ”kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud”. Det talas alltså inte explicit om cirkuskonst i läroplanen, medan flera andra scenkonstuttryck tas upp som exempel. Eftersom cirkusen är en bred och tillgänglig kulturform med potential att berätta om människans villkor på ett fysiskt och roande sätt är cirkus ändå ett utmärkt val för skolans kulturbesök.

Lärare är förebilder och vägvisare för sina elever och i uppdraget ligger ett ansvar för att öppna dörrar till kulturupplevelser och uttryck. Skolelever har också olika bakgrund och olika vana vid att besöka konst och kultur. Skolan kan hjälpa elevgrupper med mindre erfarenhet av kulturutbudet att hitta sina glädjeämnen och sina uttryckssätt. Cirkusen välkomnar alla som uppskattar lite pirr i magen.

 

Innehållet är hämtat ur den uppdaterade lärarhandledningen Att öppna nya världar (2024).

Här kan du beställa tryckta exemplar av Att öppna nya världar.